A film, mint az antropológia forrása -Sára Sándor: Feldobott kő - filmelemzés  A film, mint az antropológia forrása -Sára Sándor: Feldobott kő - filmelemzés

     A cigánytanya jelenetei nemcsak képileg, de zavarba ejtő kérdéseivel, megrendítő humánumával is filmművészetünk legszebb pillanatai közé tartozik. Ennek a jelenetnek a képkockáján egy fiatal cigánynőt láthatunk,. akinek az államilag elrendelt orvosi csoport éppen kopaszra vágja le a haját a fertőtlenítés kapcsán. A kép csak látszólag mutat nyugodtságot, hiszen a felszín alatt ott lapul a mély drámai feszültség, a kegyetlen emberi cselekedet. A nyugodtság a nő két szeméből árad, mely egyfajta beletörődést sugall kinézve a képből, bal oldal felé tekintve talán saját jövőjét látja. Bár a fotográfiát nem követi hang, mégis halljuk a borotva hangos kattogását, mely megfosztja a cigánynőt hosszú, barna lobogó hajkoronájától. A borotva, a még megmaradt tincs, valamint a kopasz fejbőr dinamikát ad a képnek. Sára Sándor első maga rendezte nagyfilmje a Feldobott kő felsorakoztatja Sára legfőbb művészi értékeit, a képlátás és az ábrázolás mélységét, humánumát, szenvedélyes igazságkeresését, költői képeinek kifejező plaszticitását, gazdag taralmát.

A teljes szöveg letöltése...